Składasz zgłoszenie? Przeczytaj!

 fot. pesels.com fot. pesels.com
Na co warto zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów przy wypełnianiu dokumentów aplikacyjnych

Trwa nabór zgłoszeń placówek oświatowych do udziału w projekcie „Pierwszy krok w Kosmos” na rok szkolny 2025/2026. Bliższe informacje znajdziesz w aktualności „Kolejne odliczanie” oraz w Ogłoszeniu o naborze.

W związku z pojawiającymi się pytaniami oraz pojawiającymi się uchybieniami w dokumentach zgłoszeniowych, pragniemy zwrócić uwagę na poniższe kwestie:

1 Nabór na rok szkolny 2025/2026 kierowany jest do placówek oświatowych (tj. przedszkoli, innych formy wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych). Udział w projekcie może dotyczyć jedynie placówek oświatowych mających siedzibę i prowadzących działalność na terenie województwa śląskiego, które zajmują się kształceniem dzieci w wieku wczesnoszkolnym (z klas I, II, III szkół podstawowych) lub w wieku przedszkolnym (grupy „zerówkowe”).

Wobec powyższego wnioskodawcą w tegorocznym naborze NIE JEST organ prowadzący placówki. Organ prowadzący wypełniania jedynie załącznik do formularza zgłoszeniowego, czyli Deklarację Organu prowadzącego Placówki oświatowej składającej zgłoszenie w naborze.

Uwaga! W ramach naboru na rok szkolny 2025/2026 NIE występuje limit liczby placówek oświatowych z poszczególnej gminy/organu prowadzącego

W przypadku, jeżeli zgłoszenie dotyczy przedszkola lub szkoły podstawowej działających w zespole szkolnym-przedszkolnym to prawidłowym wnioskodawcą jest szkoła podstawowa/przedszkole, a NIE zespół szkolno-przedszkolny.

Uwaga! Swoje zgłoszenie może złożyć samodzielnie każda placówka oświatowa funkcjonująca w strukturze zespołu (tj. szkoła podstawowa, przedszkole).

2 Zgłoszenie obejmuje łącznie 3 dokumenty wskazane poniżej:

Formularz zgłoszeniowy dla Placówki oświatowej do udziału w projekcie „Pierwszy krok w Kosmos” na rok szkolny 2025/2026

Załącznik nr 1 do formularza zgłoszeniowego - Deklaracja Organu prowadzącego Placówki oświatowej składającej zgłoszenie w naborze do udziału w projekcie na rok szkolny 2025/2026

Załącznik nr 2 do formularza zgłoszeniowego - Dokumenty potwierdzające przystąpienie Placówki oświatowej do Standardowych klauzul umownych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w projekcie

Formularz zgłoszeniowy i dokumenty potwierdzające przystąpienie Placówki oświatowej do Standardowych klauzul umownych podpisuje elektronicznie osoba upoważniona ze strony Placówki składającej zgłoszenie. Natomiast Deklarację Organu prowadzącego podpisuje elektronicznie osoba upoważniona ze strony Organu prowadzącego Placówki składającej zgłoszenie.

Pole do uzupełnienia i podpisu w ramach Dokumentów potwierdzające przystąpienie Placówki oświatowej do Standardowych klauzul umownych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w projekcie znajduje się na str. 8 dokumentu

3 Zgłoszenie przyjmowane jest tylko i wyłącznie w formie elektronicznej, a poszczególne dokumenty opatrywane są podpisami elektronicznymi.

Jako podpis elektroniczny w ramach naboru rozumiemy: podpis kwalifikowany elektroniczny lub podpis osobisty lub profil zaufany.

Kompletne zgłoszenie należy przesłać w formie wiadomości mailowej na adres: krokwkosmos@slaskie.pl.

W ramach naboru NIE jest dopuszczalne składanie zgłoszenia:

  • w formie papierowej, w tym przesłanie go pocztą tradycyjną, dostarczanie osobiście,
  • w formie skanu dokumentu/ów podpisanego/uch w formie tradycyjnej,
  • poprzez ePUAP lub eDoręczenia.

Dokumenty należy przekazać w terminie trwania naboru tj. do 30 czerwca 2025 r. do godz. 15.00 (złożenie zgłoszenia po wskazanym terminie i godzinie skutkuje jego odrzuceniem).  

Na poniższych stronach znajdują się instrukcje dotyczące sposobu podpisywania dokumentów przy użyciu podpisu osobisty oraz profilu zaufanego:

4 Wypełniając dokumenty zgłoszeniowe prosimy zwrócić uwagę na ich kompletność i wypełnianie wszystkich wymaganych pól.

Numer z Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych dla placówki można znaleźć na stronie: https://rspo.gov.pl/

Przypominamy, że w przypadku wyboru w pkt. III.3 formularza zgłoszeniowego deklaracji udziału w projekcie dzieci:

  • wczesnoszkolnych - w pkt. III.4 należy wybrać tylko jedną odpowiedź („klasy III” lub „klasy II” lub „klasy I”).

Uwaga! W ramach projektu istnieje możliwość stworzenia grupy połączonej z dzieci z klas na różnych poziomach, za wyjątkiem dzieci z grup zerówkowych (np. z klasy II i III) – w takim wypadku należy wybrać klasę, z której docelowo weźmie udział najwięcej dzieci;

  • przedszkolnych – w pkt. III.4 należy wybrać „Nie dotyczy – mam możliwość zapewnienia udział tylko dzieci w wieku przedszkolnym”.

Zachęcamy do zapoznania się z instrukcją wypełniania dokumentów zgłoszeniowych w naborze na rok szkolny 2025/2025 dostępną w zakładce „Do pobrania”.

5 Nie wymagamy, aby na etapie składania zgłoszenia placówka oświatowa miała już zrekrutowaną grupę dzieci do udziału w projekcie oraz zebrane dokumenty uczestników projektu.

Poprzez zgłoszenie placówka oświatowa wyraża gotowość zebrania grup dzieci wczesnoszkolnych lub przedszkolnych liczącej do 25 osób.

6 Z placówkami oświatowymi wyłonionymi w naborze zawierana będzie umowa udziału w projekcie, zgodna z przyjętym wzorem.

Placówka oświatowa wyłoniona w naborze zostanie poinformowana o możliwości podpisania umowy i poproszona o przesłanie informacji niezbędnych do jej zawarcia (m.in. danych osób reprezentujących, danych osób do kontaktu, danych zawieranych w nocie księgowej, deklaracji skorzystania z refundacji za usługę transportową itp.).

Przewiduje się, że umowa zawierana będzie (w zależności od wskazania Placówki oświatowej i jej Organu prowadzącego) przez:

  • Organ prowadzący działający w imieniu Placówki oświatowej wyłonionej w naborze

LUB

  • Placówkę oświatową na podstawie udzielonego pełnomocnictwa (konieczne będzie przedłożenie pełnomocnictwa jako załącznika do umowy).
7 Placówka oświatowa biorąc udział w projekcie będzie mogła ubiegać się o refundację kosztów usługi transportowej na zajęcia w Planetarium.

Refundacja polega na zwrocie kosztów usługi transportowej poniesionych ze środków własnych Wnioskodawcy, który skierował grupę dzieci na zajęcia w Planetarium. Konieczne jest zatem, aby placówka oświatowa:

  • dokonała wyboru wykonawcy kierując się zasadą równego traktowania wykonawców, uczciwej konkurencji oraz przejrzystości,
  • po zrealizowaniu usługi transportowej opłaciła fakturę/rachunek i posiadała dokumenty potwierdzające dokonanie płatności (tj. faktura/rachunek z wymaganymi opisami, wyciąg bankowy lub potwierdzenie przelewu).

Przypominamy, że Organ prowadzący oraz placówka, z której grupa dzieci brała udział w zajęciach w Planetarium:

  • nie może się ubiegać o pokrycie kosztów transportu równocześnie z innych źródeł,
  • nie może pobierać opłat za transport od rodziców/opiekunów prawnych dzieci biorących udział ww. zajęciach.

Refundacji podlegać będzie faktycznie wydatkowana kwota za usługę transportową dla grupy uczestników projektu na zajęcia w Planetarium, jednakże w wysokości nie większej niż 1 850,00 zł brutto.

Deklaracja dotycząca ubiegania się o refundację kosztów transportu składana jest przez Placówkę oświatową przed podpisaniem umowy udziału w projekcie.

Szczegółowe informacje na temat refundacji można znaleźć w §8 Regulaminu naboru i realizacji projektu na rok szkolny 2025/2026 oraz w zakładce „FAQ” 

W celu uniknięcia omyłek podczas składania zgłoszeń, zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją zawartą w zakładce "Do pobrania" oraz informacjami w zakładce „FAQ”. 

Zachęcamy osoby zainteresowane wzięciem udziału w naborze do zarejestrowania się na spotkanie informacyjne w formule on-line, które odbędzie się 5 czerwca 2025 r. Szczegółowe informacje znajdują się w aktualności „Kolejne spotkanie informacyjne”.

Uwaga! Udział w spotkaniu informacyjnym nie jest warunkiem koniecznym do złożenia zgłoszenia i udziału w projekcie.

Załączniki
Instrukcja wypełniania dokumentów zgłoszeniowych [PDF 984,3kB]